Als je de media mag geloven, weten de meeste jonge vrouwen, maar ook mannen het zeker: voor mij geen operaties die medisch niet noodzakelijk zijn. Blindedarm? Uiteraard. Spataderen? Misschien. Maar om zomaar in je lichaam te laten snijden? Alsjeblieft niet. Je vindt jezelf prima zoals je bent. En je wordt ouder zoals de natuur dat voor jou heeft bedoeld. Maar…dan wordt je 35, 40, 45 en je ziet iemand in de spiegel die je niet meer kent. Je bént het wel, maar je bent het ook weer niet. Het is een meer wereldwijze, bezorgde, maar soms afgejakkerde versie van jezelf. Je ziet ineens wallen onder je vermoeide ogen, borsten die de zwaartekracht niet hebben doorstaan en meerdere tekenen van de tijd. En al je grootmoedige idealen en rotsvaste zekerheden lijken opeens een stuk minder leuk. Je besluit “er iets aan te laten doen”. Tenminste, als je jezelf niet accepteert zoals je bent en het ouder worden niet ziet als iets wat erbij hoort, juist tevreden bent met wie je bent. Maar waar moet je heen als je niet tevreden bent met je lichaam? De meeste mensen schamen zich er nog steeds voor om voor een bepaalde cosmetische ingreep veel geld uit te geven. Daar komt nog bij dat door sommigen wel gedaan wordt of het allemaal niets voorstelt, maar er zijn ingrepen die vervelend en ook pijnlijk zijn en ook de herstelperiode valt niet mee.
Daarom is het van groot belang een plastisch chirurg te consulteren die op het gebied van cosmetische chirurgie veel ervaring heeft. In de meeste gevallen is dat een arts met een reguliere praktijk in een ziekenhuis en in datzelfde ziekenhuis cosmetische ingrepen verricht, zoals dat kan in ziekenhuis Walcheren en Oostburg. Nieuw is dat niet, dergelijke ingrepen werden voorheen door de voorganger van de huidige plastici verricht. Dr. Vaandrager verrichtte destijds al bij zo’n 10% van zijn patiënten cosmetische ingrepen. De huidige plastisch chirurgen hebben echter min of meer noodgedwongen de cosmetiek laten liggen. Gewoon om de zorg van niet-cosmetische ingrepen op peil te kunnen houden ter voorkoming van nog langere wachtlijsten. Om toch aan de vraag te kunnen voldoen en een inhaalslag te kunnen maken, hebben zij medCentric opgericht. Actieve dames, positief met een enorme werklust. Ook zijn er nu een drietal OK-verpleegkundigen die bijvoorbeeld met het idee kwamen om cliënten te bellen een dag na de ingreep, dit uiteraard geprotocolleerd. De reacties van de cliënten zijn zeer positief. We zijn niet alleen in het bezit van goede documentie (folders), maar hebben ook een website en geven voorlichtingsavonden. Daarnaast, een must, goede contacten met personeel zowel in Vlissingen als in Goes en Terneuzen. Verder neemt onderhandelen met de ziekenhuizen -logistiek, OK-tijd en het financiële plaatje waaronder huur ruimtes- een belangrijke plaats in.”
Is het werkelijk zo simpel?
Behandelen in een ziekenhuis waar alle expertise en protocollen waaraan je moet voldoen aanwezig zijn. Verder de nazorg, een belangrijk gegeven, die is 24 uur per dag, zeven dagen per week geregeld; één van de plastische chirurgen heeft altijd dienst. Dat is fantastisch. De cliënt hoeft niet in één of ander hotel te overnachten. Er is slechts één project in Nederland, namelijk Cosmea in Twente, waar een zorghotel aan het ziekenhuis is gebouwd waar ook patiënten die een knie- of heupoperatie hebben ondergaan, verblijven. En een overnachtingsfunctie mét verpleegkundige ondersteuning.
Cosmetische chirurgie is gelukkig niet meer alleen voor de ‘happy few’. Onze laagdrempelige manier van werken wordt door iedereen bijzonder op prijs gesteld. Wij propageren het advies. Een eerlijk advies waar de cliënt centraal staat en niet de commerciële kant. Wat we zouden willen voorkomen is een wildgroei in Zeeland op dat gebied. Bijvoorbeeld een chirurg uit het buitenland die op maandag opereert en de rest van de week in Spanje verblijft. Dan komt de patiënt wel hier op de Eerste Hulp als er een probleem is.”
Werkwijze medCentric
Het eerste contact verloopt via medCentric in Middelburg waarbij informatie gegeven wordt of meteen een afspraak wordt gemaakt voor een consult. Voor dat consult wordt een half uur uitgetrokken, voldoende tijd om alle vragen en wensen kenbaar te maken. Daarop gaat men met allerlei informatie weer naar huis. Het wordt thuis besproken, mensen besluiten dan niet door te gaan of uit te stellen, of komen voor een tweede consult, waarbij het kan voorkomen dat iemand voor een facelift komt en met een afspraak voor slechts een ooglidcorrectie vertrekt. Mensen op eigen wijze in eigen tempo te laten besluiten. Een goede filosofie. We hopen dat we dit verder kunnen uitbouwen en kunnen voldoen aan de vraag die er is en de eisen die de cliënt stelt. Geen betere reclame dan mond op mond reclame.